VAŠE MYŠLENKY: Co ti vadí na knižní komunitě?

02.05.2019

Tuhle otázku jsem v rámci asku položila hned několika knižním profilům a dostávalo se mi zajímavých odpovědí. Až se mi ta otázka jednou vrátila. A já se rozhodla, že dám dohromady svoje názory, vaše názory a napíšu článek o tom, co nám na naší komunitě vadí.

V první řadě bych chtěla říct, že mám tu komunitu strašně ráda. Přijde mi hodně tolerantní a lidé v ní jsou svým způsobem všichni hrozně fajn a otevření novým projektům, novým zkušenostem. Možná je to tím, že nikdo v této komunitě nedosahuje sta tisíců sledujících, a tak všichni stojí pevně nohama na zemi.

První názor, který mi od vás přišel, se týkal neupřímnosti. Aby kritika k něčemu byla, musí být mířená přímo, ne chodit kolem horké kaše a bát se říct to dotyčnému přímo do tváře. Ta neupřímnost je hodně probírané téma konkrétně po videu od booktuberky jménem Alfirin Kristwen.

Tak jo, pojďme být upřímní.

Každopádně, já tu dnes nechci psát o jednotlivých lidech a říkat, proč mi jejich tvorba připadá špatná. Ať si každý tvoří, jak chce a co chce. Jsou ale věci, které mě štvou obecně. Na celé komunitě.

Je tu pár bookstagramerek, které jsou vidět více než ostatní. Pro mě je to hlavně Míša z Radši knihu a Kája z Penny and books. Je jasné, že mají velký vliv na ostatní a ti se jimi inspirují. Nepřipadá vám ale občas, že se inspirují do takové míry, že už se pak i bojí říct vlastní názor? Nemířím teď na nikoho konkrétního, vídám to často, ale hlavně u mladších lidí. Mluvím o větách typu: "Ta knížka se mi líbila, vadilo mi tam akorát tohle, tohle, tohle a pak trochu tohle, ale jinak to bylo super, dávám pět z pěti." Někdy mám pocit, že je to právě z toho důvodu, že se lidé bojí být kritičtí. Bojí se říct, že se jim kniha nelíbila, když ji jejich oblíbená bookstagramerka vychválila.

A tím se dostáváme k dalšímu bodu. To vychvalování. Já osobně sleduji na Instagramu relativně málo lidí. Je to něco málo pod 300 účtů a přesto se mi každý druhý účet snaží každý týden vnutit nějakou knihu, kterou si podle něj zkrátka MUSÍM PŘEČÍST. Já přečtu pětihvězdičkovou knížku jednou za měsíc. Je pak tedy zvláštní, když ostatní čtou pětihvězdičkové knížky jednou týdně. Nevím pak, jestli jim můžu plně věřit, že ta daná knížka je opravdu ta top.

Pokud bych tedy měla být konkrétní, dělá tohle třeba Eliška z elissbooks. Ta slečna je ohromně sympatická a byla jedna z prvních, kterou jsem začala sledovat. Ale později jsem si začala všímat jedné věci. Že doporučuje knihy, které ještě celé nepřečetla, nebo ani nezačala číst. Jednalo se například o dualogii Píseň zimy a Píseň stínů, kdy se Elišce první díl líbil a druhý strašně moc doporučovala, ještě před tím, než ho začala číst, protože věřila, že bude stejně tak dobrý. No, nakonec nebyl.

Ale. Myslím si, že si každý člověk musí najít svoji hranici toho, jak moc jakému booktuberovi věřit. Třeba já se moc nemůžu pouštět do knih na doporučení od Míši z Radši knihu, protože mám pocit, že jí se líbí snad úplně každá kniha, kterou přečte a má zkrátka jiný styl než já. Naopak si nechávám poradit od Molly v knize, protože vím, že se jí ve většině případů líbí stejné knihy, jako mně.

Do zpráv mi také přišel názor, že vám vadí "kampaň" Humbooku. Že samotná akce je skvělá, ale ta propagace je už otravná. Já si nejsem úplně jistá, jaký na to mít názor. Samozřejmě, že když slyšíte po třicáté tu samou informaci, je to otravné. Humbook si tím ale zajišťuje dost dobrý marketing a je podle mě pochopitelné, že využívá možnosti mít téměř zadarmo (tuším) tak velkou propagaci vlastní akce.

S dalším názorem od vás se také ztotožňuji a jsem ráda, že jste si toho všimli také. Druhý vycpávkový díl. Mám pocit, že se věta "nebyl to typický vycpávkový díl" používá častěji, než věta "byl to typický vycpávkový díl". Nevím, kde se vzala ta informace, že druhé díly jsou vycpávkové, já s tím takovou zkušenost nemám a přijde mi, že druhé díly už se hodnotí jen podle toho, jestli vycpávkové jsou, nebo nejsou. A upřímně, mám pocit, že většinou nejsou.

Další narážky, které mi od vás přišli se týkali přímo konkrétních osob a jejich chování. Já si myslím, že každý může dělat svoji tvorbu a pokud tím nějakým způsobem nepodvádí své sledující, my ostatní bychom se do toho neměli plést.

Děkuji vám za vaše názory.

Jsem Denisa
19 let
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky